بازسازی خانه و عمارت قدیمی

بازسازی خانه قدیمی

سرفصل های مقاله

خانه قدیمی (کلنگی یا کهنه ساز) و مشکلات آن

معمولا پس از گذشت مدت زیادی از عمر ساختمان، فرسودگی ها بیش از پیش در خانه قدیمی ما بروز می کنند. تا حدی که ممکن است در رفع نیازها روزمره خود دچار مشکل شویم. این فرسودگی ها توام با مشکلات آسایشی برای ما هستند. برای نمونه از دست رفتن استحکام سازه، ترکیدگی در دیوارها، نم کشیدن دیوارها ها یا آب دادن از سقف، ترکیدگی لوله های آب، اتصالی سیم های برق، عدم کارکرد درست سیستم سرمایشی و گرمایشی، هدر رفت بیش از حد انرژی و … از این نوع مشکلات هستند. این نوع مشکلات آنقدر جدی هستند که ما را ناگزیر به بازسازی خانه قدیمی مان کند.

اما علاوه بر این مشکلات معمولا فرسودگی ظاهری نیز مزید بر علت است. مسلما زندگی در خانه قدیمی با سبک و ظاهری نازیبا برای هیچ یک از ما جذاب نیست. بازسازی خانه قدیمی می تواند راه حل این مشکل باشد. بازسازی مزایای بسیاری برای ما به دنبال دارد که می توانید با مطالعه مقاله «مزایای بازسازی» اطلاعات کامل تری در این زمینه کسب کنید.

بازسازی خانه قدیمی، بله یا خیر ​

پس از بروز مشکلاتی که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم. این سوال پیش می آید که:

  • آیا امکان تبدیل یک خانه­ ی قدیمی و فرسوده به خانه ­ای نوساز و پاسخگو به نیازهای امروزی از طریق بازسازی وجود دارد؟
  • چگونه خانه قدیمی خود را بازسازی کنیم؟
  • بازسازی خانه قدیمی (کهنه ساز) چقدر هزینه دارد؟

بررسی تخصصی هزینه و فایده بازسازی خانه کلنگی​

برای بازسازی، یکی از راه های پیش روی شما مشارکت در ساخت با سازنده ­های ساختمان است. در این حالت به ازای شریک کردن سازنده با درصدی از ملک (معمولا 40 درصد)، خانه ­ی شما توسط سازنده نوسازی می ­شود. معمولا بعد از یک بازه زمانی یک تا چند ساله ( بسته به مقیاس پروژه) خانه­ ی نوساز تحویل شما داده می شود. اما باید دانست این در صورتی برای شما صرفه ­ی اقتصادی دارد که زمین ملک شما بزرگ باشد. تا بتواند در عملیات نوسازی مجوز ساخت تعداد طبقات بالا را دریافت کند. در این روش به ازای 40 درصدی که از ملک خود به سازنده می­ دهید، باید متراژ مناسبی از ملک نیز برای شما باقی بماند.

راه حل یک: مشارکت در ساخت

راه حل دیگری برای زمین های کوچک و محدود پیشنهاد می شود. این روش انعقاد قرارداد با شرکت ها یا افراد سازنده به صورت مدیریت پیمان است. در این روش سازنده دیگر با ملک شما شریک نمی ­شود. اما هزینه نوسازی ملک (شامل هزینه مصالح و عملیات اجرایی و ساخت) برعهده شما است. ضمنا شما باید درصدی از هزینه ­ای که برای نوسازی ملک صرف می ­کنید را به عنوان حق­ الزحمه به سازنده بدهید. (بسته به شکل محاسبه و متراژ زمین 10 تا 20 درصد است.) در این حالت شما تنها نیازمند پرداخت هزینه ساخت و حق الزحمه مجری (یا سازنده) هستید که نسبت به حالت قبل به صرفه تر است.

اما این حالت نیز مراحلی دارد که ملزم به انجام آن هستید. برای مثال شما نیاز به تخریب ملک و دریافت مجوزهای نوسازی و احداث اسکلت (سازه) جدید دارید. این یک مقوله تخصصی است و توصیه می شود در صورت تصمیم به بازسازی ملک قدیمی خود، حتما به متخحصصان این حوزه مراجعه کنید. متخصص این حوزه می تواند یک پیمانکار خبره ساختمانی، یک دفتر مشاور، یا استودیو طراحی  و اجرا تخصصی باشد.

راه حل دو: مدیریت پیمان

آیا راه حل مناسب دیگری نیز وجود دارد که بتواند از پتانسیل هایی که  حال حاضر ملک شما استفاده کند و هزینه­ ها و زمان انجام کار را کاهش دهد؟

پاسخ بازسازی بنا با حفظ اسکلت فعلی است. شما می ­توانید با صرف هزینه و زمان کمتر با استفاده از پتانسیل ­های موجود در ملک خود مانند اسکلت بنا، آن را به گونه ای بازسازی کنید که به لحاظ عملکرد و نیازهای آسایشی محیطی پاسخگو و تامین کننده باشد. در این روش طی بازسازی، اسکلت فعلی خانه قدیمی شما حفظ می شود و در صورت نیاز مقاوم سازی می شود. اما کلیه امکانات و زیرساخت هایی که نیاز به تعویض داشته باشند، جایگزین می شوند. مثل سیستم برقی، تاسیسات سرمایش و گرمایشی، لوله کشی و … . همچنین کلیه تیغه چینی ها، مصالح و پوشش های کف، دیوارها و … میتوانند مطابق با طرحی که از طراحتان دریافت می کنید، تغییر کند.

راه حل سه: مقاوم سازی و بازسازی داخلی

درصورتی که نقدینگی به میزان کافی دارید، تخریب کامل و ساخت به روش مدیریت پیمان (روش دو) توصیه می شود، در این روش هزینه حق الزحمه مشخص و محدودی به مجری متخصص( طراح و سازنده) پروژه خود می پردازید و صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد.

در صورتی که نقدینگی محدودی دارید، حفظ اسکلت و بازسازی داخلی (روش سه) توصیه می شود. این روش صرفه اقتصادی و زمانی بالایی دارد.  

در صورتی که هیچ گونه نقدینگی برای ساخت ندارید، مشارکت در ساخت (روش یک) توصیه می شود. در این روش نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید و آسوده تر خواهید بود، هرچند صرفه اقتصادی کمتری خواهد داشت.

بررسی نمونه موردی از بازسازی خانه قدیمی

برای اینکه بیشتر با روش های بازسازی و اینکه چطور یک بازسازی موفق داشته باشیم بیشتر آشنا شوید یک نمونه بازسازی موفق و برگزیده را با هم مرور می­کنیم.

استودیو همکاران تهران، علیرضا طهمورثی / محل پروژه: شهر کیلان دماوند

عمارت جان یک ساختمان شصت ساله در حومه تهران است که به عنوان خانه دوم ( یا خانه ییلاقی) برای تجربه شیوه زندگی دلخواه در حومه شهر تهران به دور از آلودگی های شهری و دارای آب و هوای مطبوع انتخاب شده است. این خانه قدیمی ضمن اینکه دارای خصوصیات منحصر به فردی برای مالک خود بوده است اما شکل سازماندهی فضایی آن با شیوه زندگی معاصر و رفع نیازهای امروزی او تطابق نداشته است، همین امر فکر بازسازی بنا به گونه­ای که علاوه بر حفظ خصوصیات ساختمان قدیمی پاسخگوی نیازهای زندگی معاصر باشد را شکل داده است.

برای رسیدن به این هدف عناصری که شکل دهنده خصوصیات اصلی بنا بودند و همچنین جز پتانسیل های قابل استفاده بنا به حساب می­ آمدند (همچون دیوارهای باربر آجری و سقف شیبدار با خرپاهای چوبی و پوشش حلبی) نگهداری شدند و ما بقی ساختمان از درون تراشیده شد، و بنا را به ظرفی با ویژگی های منحصر به فرد تبدیل کرد که امکان پذیرش فضاهای جدید مطابق با نیازهای امروزی را داشته باشد.

تصاویر از سایت معماری معاصر ایران

پیدا کردن شرکت های مناسب برای طراحی

ما همیشه توصیه می کنیم امور تخصصی مثل طراحی و بازسازی را به شرکت های مجرب بسپارید. زیرا این شرکت ها به دلیل تخصص و تجربه بالا مجموعه ای از نکات طراحی را در کارشان لحاظ می کنند. برای آنکه اطلاعات کامل تری در این زمینه کسب کنید، حتما مقاله های دیگر ما با عنوان های «راهنمای جامع انتخاب شرکت طراحی داخلی» و «روش های پیدا کردن بهترین شرکت های طراحی داخلی» و «راه های یافتن بهترین شرکت های بازسازی» را مطالعه کنید.

ما در این مقالات به چنین سوالاتی پاسخ می دهیم:

  • چگونه بهترین شرکت های بازسازی و طراحی داخلی در شهرهای تهران و کرج را بیابیم؟
  • آیا حتماً باید کار خود را به بهترین شرکت ها بسپریم؟
  • ویژگی بهترین شرکت های طراحی داخلی و بازسازی چیست؟

طراحی و دکوراسیون توسط خودتان

اگر مایل هستید خودتان برای طراحی داخلی و دکوراسیون اولیه کارتان دست بکار شوید، توصیه می کنیم مقاله دیگر ما با عنوان «امکان طراحی داخلی توسط خودمان» را مطالعه کنید. این مقاله با ارائه اطلاعات کاملی درباره همه جوانب این کار، به شما کمک خواهد کرد تا هوشمندانه تر تصمیم بگیرید.

جمع بندی

درصورتی که نقدینگی به میزان کافی دارید، تخریب کامل و ساخت به روش مدیریت پیمان (روش دو) توصیه می شود، در این روش هزینه حق الزحمه مشخص و محدودی به مجری متخصص( طراح و سازنده) پروژه خود می پردازید و صرفه اقتصادی بسیار بالایی دارد.
در صورتی که نقدینگی محدودی دارید، حفظ اسکلت و بازسازی داخلی (روش سه) توصیه می شود. این روش صرفه اقتصادی و زمانی بالایی دارد.  
در صورتی که هیچ گونه نقدینگی برای ساخت ندارید، مشارکت در ساخت (روش یک) توصیه می شود. در این روش نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید و آسوده تر خواهید بود، هرچند صرفه اقتصادی کمتری خواهد داشت.

بازسازی خانه قدیمی (کلنگی یا کهنه ساز)

 

روش

معایب

مزایا

روش یک

مشارکت در ساخت

صرفه اقتصادی کمتر
(به دلیل شراکت با فرد سازنده)

عدم نیاز به نقدینگی برای هزینه ساخت

روش دو

مدیریت پیمان

نیاز به نقدینگی برای هزینه ساخت

صرفه اقتصادی بالا

روش سه

حفظ اسکلت و بازسازی داخلی

عدم دستیابی به تراکم بالاتر
 (تعداد طبقات بیشتر)

هزینه ساخت محدود
صرفه اقتصادی بالا
صرفه جویی در زمان

 جدول مقایسه روش های مختلف بازسازی خانه قدیمی (کلنگی یا کهنه ساز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا