نکات و اصول طراحی داخلی و تغییر دکوراسیون داخلی

نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی

سرفصل های مقاله

اکنون که در حال مطالعه این مقاله هستید احتمالاً تصمیم گرفته اید که در فضای منزل یا محل کار خود «تغییر دکوراسیون یا طراحی داخلی» انجام دهید یا خانه قدیمی تان را بازسازی کنید و از مزایای بازسازی بهره مند شوید. حتما می خواهید بدانید:

 در این مقاله از نشریه آرانو به شما کمک خواهیم کرد تا ابتدا نیاز خود را به درستی بشناسید؛ سپس تصمیم بگیرید که برای رفع این نیاز به چه کسانی می توانید مراجعه کنید. اگر تصمیم گرفتید خودتان به تنهایی آن را انجام دهید، باید با اصول و نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی آشنا شوید. ما به شما مهارت های لازم برای این کار را می آموزیم و مراحل انجام آن را با هم مرور می کنیم. سپس به شما اشتباهات رایج در تغییر دکوراسیون داخلی را متذکر می شویم که گرفتار آن ها نشوید.

دلایل نیاز به تغییر دکوراسیون داخلی

شناسایی نیاز

احتمالا برایتان پیش آمده که به تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان فکر کنید. امروزه سطح سلیقه و توقع ما از فضا و محیط کار یا زندگی مان بسیار بالا رفته است. زیبایی محیط خانه یا محل کارمان به ما انرژی می دهد و باعث می شود با حضور در آن احساس آرامش و لذت کنیم. یک محیط کار زیبا و آرامش بخش به ما کمک می کند بهتر کارهای روزمره مان را انجام دهیم و بهره وری بیشتری در کارهایمان داشته باشیم. شاید به دنبال یک دکوراسیون داخلی خاص و چشمگیر باشیم تا در محیطی متفاوت از میهمانان خود پذیرایی کنیم و …

بنابراین شاید هزاران دلیل وجود داشته باشد که باعث شود به «تغییر دکوراسیون یا طراحی داخلی» منزل یا محل کارمان فکر کنیم. برخی از این دلایل برای ما «جنبه زیبایی شناسی» دارد. برخی دلایل دارای «جنبه حسی و ذهنی» هستند و نهایتا برخی ریشه «عملکردی و کاربردی» دارند. پس اگر شما هم قصد ایجاد تغییر در دکوراسیون داخلی خود را دارید، بهتر است ابتدا چنین پرسش هایی را برای خودتان مطرح کنید.

  • چرا قصد طراحی و تغییر دکوراسیون داخلی خود را دارید؟
  • فضای داخل منزل یا محل کارتان چه مشکلاتی دارد که باید حل شود؟
  • به نظر شما طراحی داخلی منزل یا دفتر کارتان چه تغییراتی نیاز دارد تا بهتر شود؟

پاسخ به این پرسش ها به شما کمک می کند تا تشخیص دهید کدام جنبه های فضای شما دارای نقص است و نیاز به تغییر یا بازنگری دارد. با ما در آرانو همراه باشید تا دلایل احساس نیاز شما به طراحی را با هم ریشه یابی کنیم.  از نظر ما به طور کلی نیازهای شما برای تغییر دکوراسیون داخلی و طراحی داخلی از سه حالت زیر خارج نیست.

مشاهده مطلب: طراحی نما ساختمان

1- دلایل زیبایی شناسی

اگر رنگ بندی، شکل، سبک و چینش وسایل، مبلمان، دیوارها و … مورد پسند شما نیست به دلیل وجود مشکلات زیبایی شناسی در فضا است. ممکن است فضا اساساً توسط یک طراح، طراحی نشده باشد یا به مسائل زیبایی شناسی در آن کمتر توجه شده باشد. حتی ممکن است یک فضای طراحی شده پس از مدتی استفاده به دلیل مداخلات غیر تخصصی از استاندارد زیبایی شناسی خود خارج شود و پس از مدتی دلزدگی ایجاد نماید. همه دغدغه هایی مشابه با مسائل بصری یا ظاهری، جنبه زیبایی شناسی دارند.

2- دلایل حسی و ذهنی

در صورتی که همه عناصر فضا به درستی و در محل مناسب خود قرار داشته باشند اما باز هم کاربر هنگام حضور در فضا نتواند از نظر حسی و ذهنی احساس آرامش داشته باشد؛ احتمالا فضا دارای مشکلاتی افزون بر مسائل زیبایی شناسی است. مشکلات حسی و ذهنی معمولاً زمانی ایجاد می شوند که کاربر نتواند از نظر ذهنی با فضا ارتباط برقرار کند. دلیل آن ممکن است چنین مواردی باشد.

  • عدم هماهنگی طراحی فضا با سلیقه و معیارهای ذهنی کاربر
  • عدم تناسب محرک های انگیزشی ذهنی فضا با نوع کاربری
  • استفاده بیش از حد یا کمتر از حد استاندارد از محرک های انگیزشی ذهنی
  • عدم یکپارچگی و تناسب بین مولفه های مختلف طراحی

3- دلایل عملکردی و کاربردی

گاهی مسائل و مشکلات فضا وسیع تر می شود در حدی که به درستی نمی تواند نیازهای کاربران را تامین کند. محدوده این مشکلات گاهی آنقدر زیاد می شود که عملاً کل عملکرد فضا مختل می شود. برای مثال اشکال در سیستم های تاسیساتی و تهویه مطبوع، اشکال در سیرکولاسیون و … نمونه هایی از نقایص عملکردی هستند. گاهی نیز ممکن است قرار بر تغییر کاربری باشد. مسلماً نیازهای عملکردی دو فضا با کاربری متفاوت یکسان نیستند و نیاز به بازنگری دارند.

انتخاب طراح داخلی یا دکوراتور داخلی

چه طراحی برای شما مناسب تر است؟

شاید دقیقا ندانید که برای طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان دقیقا باید به چه کسی مراجعه کنید. احتمالاً اسامی همچون «معمار داخلی»، «طراح داخلی» و «دکوراتور داخلی» به گوشتان خورده باشد؛ اما ندانید چه تفاوت هایی دارند.

به طور کلی معمار داخلی کل نگر تر از طراح داخلی و طراح داخلی کل نگر تر از دکوراتور داخلی است. محدوده کار معماری داخلی وسیع تر و بزرگ مقیاس تر از طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی است. یک معمار داخلی همه عناصر و سراسر فضای داخل اعم از عناصر ثابت و غیر ثابت سازه ای و غیر سازه ای را طراحی می کند و می تواند همزمان به جنبه های «حسی و ذهنی»، «عملکردی و کاربردی» و «زیبایی شناسی» توجه کند. اما محدوده کار طراح داخلی محدودتر است و همه عناصر و سراسر فضای داخل را بدون ایجاد تغییرات ساختاری طراحی می کند. طراح داخلی بیشتر به دو جنبه «عملکردی و کاربردی» و «زیبایی شناسی» دقت می کند. دکوراتور داخلی محدودتر از هر دو این ها است و تنها نسبت به انتخاب و پیشنهاد عناصر دکوراتیو اقدام می کند. تنها جنبه مورد توجه یک دکوراتور داخلی، «زیبایی شناسی» است.

پس بر اساس جنبه هایی از طراحی که می خواهید به آن توجه شود و میزان تاثیرگذاری که مد نظرتان است، تصمیم بگیرید که سراغ چه کسی بروید. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه بودید حتما از مقاله دیگر ما در آرانو دیزاین با عنوان «تفاوت های معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی» بازدید کنید.

مشاهده مطلب: اصول چیدمان مبلمان

نحوه انتخاب طراح برای تغییر دکوراسیون داخلی

اگر تصمیم دارید برای طراحی داخلی فضایتان از یک دفتر یا شرکت حرفه ای کمک یا مشاوره بگیرید؛ باید وظایف دفاتر و شرکت های طراحی داخلی و دکوراسیون را به درستی بشناسید و بدانید شرکت های برتر این حوزه چه ویژگی هایی دارند. همچنین بهتر است برای داشتن یک انتخاب درست از خدمات آن ها آگاهی داشته باشید.

معمولا شرکت های خوب چنین ویژگی هایی دارند:

تجربه و دانش تخصصی /  توجه به سلیقه و نیاز مشتریان /  توجه به بودجه مشتری / برخورداری از تیم حرفه ای / تعهد و مسئولیت /  به روز بودن / سوابق کاری و نمونه کارهای خوب / سرعت بالا در انجام طراحی و اجرا

این شرکت ها خدمات زیر را به شما ارائه می کنند:

بازدید از پروژه و ارائه مشاوره / طراحی و ایده پردازی ( به صورت سه بعدی) /  ارائه نقشه های اجرایی و فنی (دو بعدی) /  برآورد زمانی و هزینه ای از اجرا / اجرا و ساخت

اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این باره هستید، از مقاله های دیگر آرانو دیزاین با عنوان «راهنمای جامع انتخاب شرکت طراحی داخلی» و «راهنمای جامع انتخاب شرکت بازسازی»  دیدن کنید.

پیدا کردن بهترین شرکت تغییر دکوراسیون داخلی

تا به اینجا توانستید نیاز خود را به درستی بشناسید و متوجه شوید که چه تخصصی برای طراحی یا دکوراسیون داخلی شما مناسب تر است. سپس با معیارهای انتخاب یک شرکت خوب آشنا شدید. در این مرحله ما 10 راه برای پیدا کردن این دفاتر و شرکت ها به شما معرفی می کنیم:

۱. سرچ در موتورها جست و جو / ۲. معرفی توسط آشنایان یا دوستان / ۳. سرچ در شبکه ها اجتماعی / ۴. بررسی نشریه های طراحی داخلی و دکوراسیون / ۵. جست و جو در دایرکتوری مشاغل / ۶. بررسی سرویس های جستجو در نقشه / ۷. بازدید از سایت ها ارجاع دهنده / ۸. توصیه توسط انجمن های صنفی یا سایر طراحان / ۹. دیدن اتفاقی نمونه کار / ۱۰. بازدید از نمایشگاه های مرتبط

حتما توصیه می کنیم برای دریافت توضیحات کامل تر از مقالات دیگر آرانو دیزاین با عنوان های «پیدا کردن بهترین شرکت های طراحی داخلی و دکوراسیون تهران و کرج»، «راهنمای انتخاب شرکت دکوراسیون داخلی» و «راهنمای انتخاب شرکت بازسازی» بازدید کنید.

تغییر دکوراسیون داخلی توسط خودمان

شاید هیچ فردی به اندازه خودتان نتواند به بهتر شدن طراحی دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کارتان کمک کند؛ اما به شرطی که از عهده آن بربیایید. در صورتی که در این کار تخصص نداشته باشید شاید بتوانید تغییرات مثبتی ایجاد کنید اما سخت است که به نتیجه ایده آل برسید. درواقع انجام هرکاری به صورت سرخود و بدون داشتن تجربه و اطلاعات کافی بیشتر باعث بروز اشتباهات می شود. این اشتباهات می تواند باعث اتلاف وقت و زمان شما شود. بنابراین توصیه اول ما این است که در صورت امکان، تغییر دکوراسیون یا طراحی داخلی منزل یا محیط کارتان را به یک متخصص واگذار کنید. کمک گرفتن از یک طراح باتجربه، مزایای زیر را برای شما به همراه خواهد داشت:

کاهش هزینه ها / افزایش خلاقیت / کاهش زمان انجام / پرهیز از اشتباهات / افزایش کیفیت محیط / ایجاد ارزش افزوده / آسان شدن تصمیمات / آسودگی خاطر بیشتر

اگر مایل هستید اطلاعات بیشتری درباره مزایا و معایب طراحی توسط خودتان کسب کنید، مقاله دیگر ما در نشریه آرانو با عنوان «امکان دکوراسیون و طراحی داخلی توسط خودمان» را مطالعه کنید. درصورتی که تصمیم گرفتید خودتان تغییر دکوراسیون داخلی منزل یا محیط کارتان را پیش ببرید، باید بدانید که برخلاف تصور اصلاً کار ساده ای نیست. حتی راهنماهایی که در اینترنت یا شبکه های مجازی در این باره وجود دارد، غالباً اشتباه یا گمراه کننده هستند. اما نیازی نیست نگران باشید چون ما در آرانو به جای دادن ماهی، به شما ماهی گیری خواهیم آموخت.

اصول و نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی

با وجود تمام نیازی که به یک طراح متخصص برای تغییر دکوراسیون داخلی حس می شود ممکن است بخواهید خودتان برای این کار دست به کار شوید. حتما دوست دارید آنقدر همه چیز خوب پیش برود که دیگران فکر کنند طراحی تان توسط یک طراح با تجربه انجام شده است. هرچند شما به عنوان یک فرد غیر متخصص نمی توانید به یک طرح تمام و کمال برسید؛ اما ما در آرانو به شما کمک خواهیم کرد در مسیر درست پیش بروید و به نتیجه دلخواهتان برسید.  به این منظور باید ایتدا با اصول و نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی آشنا شوید. سپس برخی مهارت ها را در خود تقویت کنید. سپس بر اساس یک روند برنامه ریزی شده، مرحله به مرحله پیش بروید و مراقب افتادن در دام اشتباهات احتمالی باشید.

آشنایی با اصول و نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی

اصل زیبایی شناسی

اولین اصل از نکات تغییر طراحی و دکوراسیون داخلی، «زیبایی شناسی» است. زیبایی یک حس متعالی انسانی است که تحث تاثیر عواملی بصری یا ظاهری محیط ایجاد می شود. بسیار سخت است که بخواهیم بگوییم زیبایی در ذهن ما شکل می گیرد یا به صورت بالقوه در محیط وجود دارد. درواقع مجموع این عوامل باعث بروز حس زیبایی می شود. به این معنی که هم محیط باید از برخی ساختارها و اصول تبعیت کند هم سلیقه و قواعد ذهن ما باید با آن هماهنگ باشد تا بنظرمان زیبا بیاید. به طور کلی می توانیم زیبایی شناسی را به سه دسته «صوری (شکلی)»، «حسی» و «نمادین» تقسیم بندی کرد.

- زیبایی صوری

همه مولفه های «صوری» در محیط (قابل ادراک با چشم) مثل رنگ، نور، بافت، فرم، شکل و … اگر بصورت ساختار یافته و برنامه ریزی شده کنار هم قرار گیرند، می توانند زیبایی صوری ایجاد کنند. منظور از ساختار یافته یا برنامه ریزی شده بودن این است که با تبعیت از برخی اصول فکری مثل تقارن، تناسب، تعادل، هارمونی، قوانین گستالت و … یک ترکیب بندی مناسب ایجاد نمایند.

- زیبایی حسی

همه مولفه های «حسی» که باعث ایجاد لذت در ما شود به نوعی برایمان احساس زیبایی را تداعی می کنند. مولفه های حسی می توانند توسط حواس پنجگانه یعنی بینایی، شنوایی، چشایی، بویایی و لامسه توسط ما درک و به ذهن سپرده شوند. وقتی صحت از زیبایی شناسی حسی می کنیم منظور این است که زیبایی تنها متاثر از حس بینایی نباشد و به صورت چند حسی (با تجریک حواس مختلف) ایجاد شود. زیبایی حسی معمولا تجربه ای خاص تر بوده و در ذهن ما ماندگار تر است. در واقع به دلیل تحریک حواس مختلف می تواند بیشتر ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

- زیبایی نمادین

زیبایی شناسی «نمادین» بیشتر تحت تاثیر تجربیات و داده های ذهنی قبلی ما ایجاد می شود. منظور از تجربیات ذهنی قبلی، تجربه هایی است که قبلاً از آن ها احساس لذت کرده ایم و در ذهن ما به عنوان یک اتفاق و پدیده زیبا ثبت شده اند. این تجربیات مثبت قبلی با تداعی یک حس خوب در ذهن ما احساس زیبایی ایجاد می کنند. مثلاً یادآوری تجربه حضور در یک خانه حیاط دار قدیمی در دوران کودکی هنوز هم می تواند به شما حس زیبایی بدهد و برایتان خوشایند باشد. هر چند هیچ قاعده زیبایی شناسی صوری در خود نهفته نداشته باشد.

اصل آرامش ذهنی

دومین اصل از نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی، «آرامش ذهنی» است. آرامش یک حالت ویژه درونی و حاصل رضایت ذهنی ما از تجربه محیط است. آرامش ذهنی به طور ناخودآگاه بر اساس برآیند داده های دریافتی از محیط در ذهن ما ایجاد می شود. هنگامی که آرامش ذهنی داشته باشیم احساس رضایت خاطر ما افزایش پیدا می کند و تمایل داریم زمان بیشتری را در محیط سپری کنیم. وقتی همه چیز در فضا به درستی و در محل مناسب قرار دارند اما باز هم زمان حضور در فضا از نظر حسی و ذهنی احساس آرامش نداشته باشیم؛ شاید فضا دارای مشکلاتی علاوه بر زیبایی شناسی باشد. مشکلات حسی و ذهنی هنگامی ایجاد می شوند که به هر دلیلی نتوانبم از نظر ذهنی با فضا ارتباط برقرار کنیم. دلیل آن ممکن است چنین مواردی باشد.

  • نا هماهنگ بودن طراحی با سلیقه و معیار ذهنی ما
  • تناسب نداشتن محرک های انگیزشی ذهنی فضا با نوع کاربری
  • استفاده زیاد یا کمتر از حد استاندارد از محرک های انگیزشی ذهنی
  • عدم یکپارچگی و تناسب بین مولفه های مختلف طراحی

اصل آسایش محیطی

سومین اصل از نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی، «آسایش محیطی» است. در دنیای مدرن، خانه یا دفتر کار شما دقیقا مثل ماشین زندگی تان است. این ماشین لازم است همیشه به درستی کار کند تا به دردسر نیفتید. اگر ماشین زندگی شما زیبا باشد و حس خوبی هم به آن داشته باشید ولی هر روز خراب باشد در نهایت ارزش نخواهد داشت.

وجود هرگونه عیب و ایرادی که عملکرد این ماشین را تحت تاثیر قرار دهد؛ باعث بروز مشکلاتی برای شما خواهد شد. برای مثال اشکال در سیستم های تاسیساتی و تهویه مطبوع، اشکال در سیرکولاسیون و … نمونه هایی از نقایص عملکردی این ماشین زندگی هستند. وقتی ماشین زندگی شما درست کار کند، به طور مستقیم بر راحتی و آسایش محیطی شما تاثیر می گذارد. هرچه عملکرد آن بهتر باشد، بهره وری شما در محیط افزایش می یابد.

اگر محدوده مشکلات زیاد شود، عملاً کل عملکرد فضا مختل خواهد شد. معمولاً زمانی که قصد تغییر کاربری محیط را دارید، به دلیل وجود تفاوت اساسی در نیازهای عملکردی دو کاربری مختلف این اختلال به وجود خواهد آمد که باید توسط یک طراح حل شود.

مهارت های لازم جهت انجام نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی

پیش از اینکه کارتان را شروع کنید برای اینکه بتوانید  به خوبی از عهده آن بربیایید باید برخی از مهارت ها و توانایی ها را در خود ایجاد یا تقویت کنید. این مهارت ها بسیار وسیع هستند و مقوله هایی مثل سلیقه و خلاقیت تنها بخشی از آن ها است. بنابراین ابتدا باید با «سیک های طراحی» آشنا شوید. سپس «اصول و عناصر دیزاین» را بشناسید. «درک فضایی» خود را از محیط اطرافتان افزایش دهید و نهایتاً مهارت هایی همچون «سلیقه و سواد بصری» را در خودتان تقویت نمایید. با ما همراه باشید تا مهارت های لازم برای طراحی  و دکوراسیون داخلی را با هم مرور کنیم.

آشنایی با تاریخ و سبک ها

تاریخ طراحی و دکوراسیون داخلی همچون مبانی برای طراحی عمل می کند. فردی که بدون آشنایی با سبک های طراحی و دکوراسیون داخلی قصد طراحی داشته باشد مثل کسی است که با چشمان بسته قصد رسیدن به مقصد دارد! آشنایی با تاریخ  به شما کمک می کند تا در مورد پیشینه طراحی و دکوراسیون داخلی و روند تحول آن اطلاعات کافی داشته باشید. سبک های مختلف را بشناسید و بتوانید از آن ها به شکل مفید در طراحی تان استفاده کنید.

 تاریخ طراحی داخلی فقط یک واژه نیست و در دل خود حجم عظیمی از اطلاعات به شما می دهد. مثلاً هر یک از سبک ها یک پالت رنگی مشخص دارند. مبلمان و عناصر داخلی در آن ها از استایل و سیاق بخصوصی پیروی می کند. هر سبک مصالح مختص به خود را دارد. هارمونی ها در هر سبک به شکل متفاوتی برقرار می شود و از همه مهم تر اینکه هر سبک راه حل هایی به شما ارائه می دهد که پاسخ متناسب با اهدافی است که آن سبک دنبال می کند. ما به شما توصیه می کنیم پیش از طراحی نگاهی به مقالات آرانو با عنوان های «آشنایی با تاریخ طراحی داخلی و دکوراسیون» و «آشنایی با سبک های طراح و دکوراسیون داخلی» بیندازید.

آشنایی با عناصر دیزاین

اگر علم طراحی و دکوراسیون داخلی را یک زبان نا آشنا تصور کنیم. هنگامی می توانیم به صورت روان و گویا به این زبان صحبت کنیم که با «الفبا» و «دستور زبان» آن آشنایی داشته باشیم. «عناصر دیزاین» یا همان «عناصر طراحی داخلی» مثل الفبای این زبان نا آشنا هستند. باید در مرحله اول این الفبا را بشناسیم تا مرحله بعد بتوانیم با کنار هم قراردادن این الفبا، جمله بسازیم. ما اینجا الفبای طراحی داخلی را به شما معرفی می کنیم:

  • فضا
  • خطوط
  • فرم و شکل
  • الگو
  • نور
  • رنگ
  • بافت

عناصر طراحی داخلی مجموعه از ابزارهای قدرتمند و شگفت انگیز در اختیار شما می گذارد که هر کدام آن ها برای متحول کردن یک فضای داخلی کافی است. اگر این عناصر به درستی در کنار هم استفاده شوند، یک نتیجه خوب را برای شما به همراه خواهند داشت. دقت کنید که از تاثیر هیچکدام آن ها غافل نشوید. پیشنهاد می کنیم از صفحه پیشنهاد ویژه «طراحی داخلی و دکوراسیون» و مقاله «آشنایی با عناصر طراحی داخلی و دکوراسیون» دیدن کنید.

آشنایی با اصول دیزاین

همانطور که گفتیم برای تکلم به زبان نا آشنای طراحی و دکوراسیون داخلی لازم است دستور زبان یا گرامر آن را بیاموزیم. «اصول دیزاین» یا همان «اصول طراحی داخلی» دستورالعمل ها و روش هایی برای کنار هم قرار دادن عناصر مختلف در یک فضا هستند. با دانستن آن ها می توانیم قواعد صحبت به زبان طراحی داخلی را به خوبی بشناسیم. اصول دیزاین، پایه و اساس همه طراحی ها است. اصول دیزاین به شرح زیر هستند:

  • تعادل
  • تاکید
  • تضاد
  • ریتم
  • مقیاس و تناسبات
  • جزئیات
  • هارمونی و وحدت

امروزه طراحی داخلی بسیار گسترده تر از انتخاب و کنار هم قرار دادن چند جزء ساده مثل کوسن، پرده، مبلمان و … است. بنابراین لازم است به طور دقیق با اصول دیزاین آشنا شوید و طرز استفاده از آن ها را در طراحی بیاموزید. به همین منظور توصیه می کنیم از مقاله دیگر ما با عنوان «آشنایی با اصول طراحی داخلی و دکوراسیون» دیدن کنید.

بالا بردن درک فضایی

منظور ما از درک فضایی، توانایی تصور سه بعدی فضا است. طراحان به دلیل تجربه بالایی که دارند می توانند فضا را به صورت سه بعدی در ذهنشان مجسم کنند. آن ها عناصر مختلف، رنگ ها، شکل ها و … را در ذهنشان کنار هم میچینند و تصمیم می گیرند که چه اقدامی طراحی در قبال آن انجام دهند. مسلما امکان تجسم سه بعدی برای همه آسان نیست. به همین دلیل توصیه می کنیم از یک شرکت طراحی بخواهید یک طراحی سه بعدی از فضایتان برای شما تهیه کند.

 اگر خواستید خودتان این کار را انجام دهید برای اینکه تداعی بهتری از آنچه اتفاق می افتد داشته باشید، تصاویر عناصر مختلفی که مد نظرتان است به صورت رنگی پرینت بگیرید. می توانید تکه هایی از مصالح مورد نظرتان را هم پیدا کنید. سپس همه آن ها را کنار هم روی یک صفحه بچینید و درباره همنشینی و هارمونی آن ها فکر کنید. دقت کنید عناصری که قرار است به تعداد و در حجم کمتر در فضایتان استفاده شوند باید قسمت کوچکتری از صفحه را پر کنند. به همین ترتیب عناصر پرتکرار تر و حجیم تر باید فضای بیشتری در صفحه به خود اختصاص دهند. طراحان داخلی به این کار تهیه «موود بورد» می گویند.

بالابردن سلیقه و سواد بصری

معمولا طراحان باتجربه چشم و ذهن بسیار قوی دارند و با یک نگاه می توانند انتخاب های دقیق و درستی داشته باشند. مثلا آن ها به راحتی یک مبلمان طراحی شده و شناسنامه دار و ارجینال را تشخیص می دهد. به همین ترتیب می توانند به سادگی برای همه عناصر داخلی، بهترین انتخاب ها را داشته باشند. آن ها همچنین سبک ها و استایل های مناسب هر پروژه را می شناسند و براحتی بد و خوب را از هم تفکیک می کنند. اگر تصمیم دارید خودتان بدون کمک یک طراح وارد عمل شوید؛ توصیه می کنیم ابتدا با دیدن نمونه کارهای خوب و به روز سطح سلیقه و سواد بصری خودتان را ارتقا دهید. ما اینجا چند منبع خوب برای دیدن کارهای جدید و تایید شده به شما معرفی می کنیم.

سایت معماری معاصر ایران: این سایت یک آرشیو کامل از کارهای معماران و طراحان معاصر ایران است. بیشتر کارهایی که در این سایت به اشتراک گذاشته می شوند کیفیت بالایی دارند و توسط طراحان باتجربه انجام شده اند.

سایت های آرک لاین، دانشنامه هنر و معماری،  فضای نو، آرک ریپورت، آرل و … از دیگر سایت های ایرانی هستند که می توانید به آن ها سر بزنید و نمونه کارهای با سطح خوب را در آن تورق کنید.

سایت های خارجی بسیار زیادی هم برای دیدن تعداد بیشماری نمونه خوب در دسترستان هستند. برخی از این سایت ها را اینجا به شما معرفی می کنیم. اگر مایل به بدست آوردن اطلاعات بیشتری درباره این سایت ها هستید از مقاله «بهترین سایت های طراحی داخلی ایران و جهان» دیدن کنید.

آرک دیلی، دیزاین میلک، دیزاین بوم، آژور مگزین، دیزین، هوز، آرکیتکترال دایجست، دی ول، آرکیتکچر ژورنال، آرکیتونیک، آرکیتایزر، والپیپر، آرکی لاورز، کانتمپروریست، دکوئیست، آرکلو، ورلد آرکیتکت، د دیزاین فایلز، یلو تریس، هوم دیزاینینگ، هوم ادیت و …

مشاهده مطلب: بازسازی منزل مسکونی

مراحل انجام نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی

اگر برای شروع کارتان عجله دارید، بهتر است به این نکته دقت کنید که با برنامه جلو رفتن همیشه نتیجه بهتری می دهد. پس سعی کنید مرحله به مرحله طبق توصیه های ما کارتان را پیش ببرید تا به نتیجه ای رضایتبخش برسید. مراحل تغییر دکوراسیون اخلی به  شرح زیر هستند. توصیه می کنیم جهت مطالعه تکمیلی و دریافت اطلاعات کامل تر حتماً از مقاله دیگر آرانو با عنوان «مراحل طراحی دکوراسیون داخلی » بازدید کنید.

  1. مطالعه و دیدن راهنما ها و مطالب آموزشی
  2. اندازه گیری و برداشت فضا
  3. تحلیل و پیدا کردن مشکلات فضا
  4. یافتن راه حل ها
  5. انتخاب سبک مناسب فضا
  6. انتخاب عناصر مناسب فضا
  7. ایجاد هارمونی و هماهنگی و رعایت ترفندها
  8. چیدمان دوباره فضا با روش درست

اشتباهات رایج در حین انجام نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی

هنگامی که خودتان بدون مشاوره با یک طراح وارد عمل می شوید، احتمال دارد به علت نداشتن تجربه و اطلاعات کفی دچار برخی اشتباهات شوید. معمولاً چنین اشتباهاتی مکرراً به وسیله افراد مختلف تکرار می شوند. به همین منظور ما فهرستی از چنین اشتباهاتی را برایتان آماده کرده ایم تا مراقب آن ها باشید. بعضی از این اشتباهات را اینجا برایتان فهرست کرده ایم اما اگر قصد کسب اطلاعات بیشتری دارید، از مقاله «اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی» بازدید کنید.

  • عدم تناسب انتخاب ها با محیط (مثلا انتخاب سبک یا رنگ نامناسب یا ابعاد نامناسب مبلمان نسبت به فضا)
  • نا هماهنگی عناصر مختلف از نظر سبک
  • عدم هارمونی و وجود نا هماهنگی بین عناصر مختلف
  • مشورت نگرفتن از دیگران (چه اعضای خانواده چه از مشاورین و طراحان متخصص)
  • شلوغ شدن بیش از حد استاندارد فضا

جمع بندی

به طور خلاصه می توان گفت که:

اگر به فکر تغییر طراحی و دکوراسیون داخلی منزل یا محل کارتان هستید، ابتدا بابد نیاز خود را به درستی بشناسید. به این منظور باید تشخیص دهید فضای شما در کدام یک از جنبه های «زیبایی شناسی»، «حسی و ذهنی» و «عملکردی و کاربردی» دچار مشکل است یا نیاز به بازنگری دارد. سپس بر اساس همین نتیجه تصمیم بگیرید به چه کسی مراجعه کنید. شما به چه کسی نیاز دارید؟ یک «معمار داخلی»، «طراح داخلی» یا «دکوراتور داخلی».

در گام بعدی باید اصول و نکات تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی را بشناسید. این اصول شامل «آرایش بصری»، «آسایش محیطی» و «آرامش ذهنی» هستند که بایستی سعی کنید به درستی آن ها را در طراحی تان استفاده کنید. اما قبل از اینکه بخواهید دست به کار شوید، مهارت های زیر را در خود تقویت نمایید.

  • آشنایی با تاریخ و سبک ها
  • آشنایی با عناصر دیزاین
  • آشنایی با اصول دیزاین
  • بالا بردن درک فضایی
  • بالا بردن سطح سلیقه و سواد بصری

در گام نهایی مرحله به مرحله طبق موارد زیر پیش بروید:

1. مطالعه راهنماها و مطالب آموزشی / 2. اندازه گیری و برداشت فضا / 3. تحلیل و یافتن مشکلات فضا / 4. یافتن راه حل ها / 5. انتخاب سبک مناسب فضا / 6. انتخاب عناصر مناسب فضا / 7. ایجاد هارمونی و هماهنگی و رعایت ترفندها / 8. چیدمان دوباره فضا با روش درست

دعوت به بازدید از سایت آرانو

از شما دعوت می کنیم از نمونه کارهای آرانو بازدید نمایید. ما یک شرکت تخصصی طراحی و اجرا (با بیش از ده سال سابقه) هستیم. می توانید نظرات کارفرمایان و مشتریان آرانو را مطالعه کنید و اگر راضی بودید برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.

اگر به فکر تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی منزل یا محل کارتان هستید، ابتدا بابد نیاز خود را به درستی بشناسید. به این منظور باید تشخیص دهید فضای شما در کدام یک از جنبه های «زیبایی شناسی»، «حسی و ذهنی» و «عملکردی و کاربردی» دچار مشکل است یا نیاز به بازنگری دارد.

تغییر طراحی و دکوراسیون داخلی به صورت کلی سه اصل مهم دارد که باید رعایت شود:

1. اصل زیبایی شناسی​ 2. اصل آرامش ذهنی 3. اصل آسایش محیطی

برای اینکه کار تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی را شروع کنید، باید مهارت های زیر را در خود تقویت کنید:

آشنایی با تاریخ و سبک ها / آشنایی با عناصر دیزاین / آشنایی با اصول دیزاین / بالا بردن درک فضایی / بالا بردن سطح سلیقه و سواد بصری

پیمایش به بالا